Fahami Antioksidan dan Fungsi Kepada Manusia

Antioksidan sering disebut dalam perbualan seharian. Samada dari golongan pakar mahupun orang ramai.

Kita boleh menemui makanan tambahan (supplement) antioksidan di rak-rak kedai, dan manfaat kesihatan mereka menjadi bahan utama dalam pemasaran dan juga pihak media.

Walau bagaimanapun, sangat sedikit orang yang sebenarnya tahu apa itu antioksidan dan bagaimana ia befungsi. Konsep antioksidan agak rumit, tetapi artikel ini menerangkannya dalam istilah-istilah biasa, yang dapat difahami oleh siapa pun.

 

Apakah Antioksidan dan Bagaimana Mereka Berfungsi?

Untuk memahami bagaimana antioksidan berfungsi, kita mesti bermula di peringkat molekul …Seperti yang anda tahu, semua benda di alam semesta terbentuk daripada atom.

Atom terdiri daripada nukleus dengan proton dan neutron, dan sekumpulan elektron yang berputar di sekeliling nukleus.

Berikut adalah gambarajah mudah atom:

Bola biru adalah elektron, yang membawa caj negatif (-), manakala proton (bola merah) di teras membawa caj positif (+). Apabila dua atau lebih atom dikaitkan bersama, mereka menjadi apa yang kita ketahui sebagai molekul.

Tubuh manusia terdiri daripada bahan seperti protein, lemak dan DNA, yang pada dasarnya hanya molekul besar dengan berpuluh-puluh, beratus-ratus atau ribuan atom bergabung.

Ini adalah imej molekul asid lemak. Setiap bola mewakili atom:

Manusia dan organisma lain mengekalkan struktur dan fungsi mereka dengan tindak balas kimia. Semua tindak balas kimia yang diperlukan untuk mengekalkan kehidupan secara kolektif dikenali sebagai metabolisme.

Dalam tindak balas kimia ini, molekul yang lebih besar dipecah menjadi molekul yang lebih kecil, dan molekul-molekul yang lebih kecil disusun menjadi molekul yang lebih besar.

Untuk molekul itu stabil, ia mesti mengandungi jumlah elektron yang betul. Jika molekul itu kehilangan elektron yang tidak sepatutnya, ia boleh berubah menjadi radikal bebas.

Radikal bebas adalah molekul yang tidak stabil dan merupakan seperti caj elektrik di dalam sel, yang boleh bertindak balas dengan molekul lain (seperti DNA) dan merosakkannya.

Mereka juga boleh membentuk tindak balas rantaian, di mana molekul mereka merosakkan juga berubah menjadi radikal bebas.

Di sinilah antioksidan datang … jika molekul kehilangan elektron dan berubah menjadi radikal bebas, molekul antioksidan akan masuk dan “memberikan” radikal bebas elektron, dengan efektif meneutralkannya.

Ini adalah gambaran bagaimana ia berlaku:

Ini adalah mekanisme di sebalik antioksidan. Mereka menyumbang elektron kepada radikal bebas, yang meneutralkannya dan menghalang mereka daripada menyebabkan kemudaratan.

Rumusan:
Antioksidan adalah molekul yang melawan kerosakan oleh radikal bebas, iaitu molekul yang tidak stabil yang boleh membahayakan struktur sel. Antioksidan melakukan ini dengan memberikan elektron kepada radikal bebas dan meneutralkannya.

 

Antioksidan dan Radikal Bebas Sama-sama Penting

Radikal bebas sentiasa dibentuk semasa metabolisme.

Tanpa antioksidan, mereka akan memusnahkan badan kita dengan cepat.

Walau bagaimanapun, penting untuk diingat bahawa radikal bebas juga berfungsi sebagai fungsi penting yang diperlukan untuk kelangsungan hidup kita.

Sebagai contoh, sel-sel imun badan menggunakan radikal bebas untuk membunuh bakteria yang cuba menjangkiti kita.

Seperti banyak perkara di dalam badan, kita memerlukan keseimbangan tertentu … kita memerlukan jumlah radikal bebas yang betul, dan jumlah antioksidan yang betul untuk memastikan ia seimbang.

Apabila keseimbangan ini terganggu, masalah akan mula berlaku.

Apabila radikal bebas (pro-oksidan) lebih banyak daripada antioksidan, ini boleh menyebabkan keadaan yang disebut tekanan oksidatif.

Semasa tekanan oksidatif, molekul penting dalam badan boleh menjadi rosak teruk … kadang-kadang membawa kepada kematian sel.

Beberapa faktor tekanan dan tabiat gaya hidup dikenalpasti menggalakkan pembentukan radikal bebas yang berlebihan dan tekanan oksidatif:

  • Pencemaran udara.
  • Asap rokok.
  • Pengambilan alkohol.
  • Toksin.
  • Tahap gula dalam darah tinggi.
  • Mengambil sejumlah besar asid lemak poli-tak tepu.
  • Sinaran, termasuk berjemur berlebihan.
  • Jangkitan oleh bakteria, kulat atau virus.
  • Pengambilan besi, magnesium, tembaga, atau zink yang berlebihan.
  • Terlalu sedikit oksigen dalam badan.
  • Terlalu banyak oksigen dalam badan.
  • Senaman intensif dan berpanjangan, yang menyebabkan kerosakan tisu.
  • Kekurangan antioksidan.

Tekanan oksidatif yang berpanjangan membawa kepada peningkatan risiko hasil kesihatan negatif, seperti penyakit kardiovaskular dan jenis kanser tertentu. Ia juga dianggap menyumbang kepada proses penuaan.

Rumusan:
Tubuh memerlukan keseimbangan tertentu antara radikal bebas dan antioksidan. Apabila keseimbangan ini terganggu, ia boleh menyebabkan tekanan oksidatif, yang boleh menyebabkan pelbagai kesan negatif.

 

Antioksidan Adalah Penting Untuk Kehidupan dan Terdapat Dalam Pelbagai Jenis Makanan

Antioksidan adalah penting untuk kelangsungan hidup semua makhluk hidup. Tubuh manusia juga menghasilkan antioksidannya sendiri, seperti glutathione antioksidan sel.

Tanaman dan haiwan, dan semua bentuk kehidupan lain, mempunyai pertahanan mereka sendiri terhadap radikal bebas dan kerosakan oksidatif yang disebabkan oleh mereka.

Oleh itu, antioksidan terdapat dalam banyak makanan dari tumbuhan dan haiwan.

Mendapatkan antioksidan daripada makanan adalah penting. Malah, hidup kita bergantung pada pengambilan antioksidan tertentu – iaitu vitamin C dan vitamin E.

Faedah kesihatan yang berkaitan dengan tumbuhan yang kaya dengan tumbuhan adalah, sekurang-kurangnya sebahagiannya, kerana kepelbagaian antioksidan yang mereka berikan.

Produk daging dan ikan juga mengandungi antioksidan , tetapi dalam jumlah yang lebih kecil berbanding buah-buahan dan sayur-sayuran. Beri adalah salah satu sumber yang sangat baik.

Kemudian terdapat banyak sumber antioksidan lain yang baik … termasuk teh hijau, kopi dan coklat gelap.

Menurut beberapa kajian, kopi sebenarnya merupakan satu-satunya sumber antioksidan terbesar dalam diet Barat, tetapi ini sebahagiannya kerana “rata-rata” individu tidak memakan banyak makanan kaya antioksidan.

Antioksidan boleh meningkatkan jangka hayat kedua-dua produk makanan asli dan diproses. Oleh itu, mereka sering digunakan sebagai bahan tambahan makanan. Sebagai contoh, vitamin C sering ditambah kepada makanan yang diproses untuk bertindak sebagai pengawet. Dan ini pasti mengejutkan anda tentang makanan proses yang diwar-warkan mempunyai vitamin C sedangkan ianya bertujuan sebagai pengawet namun dijadikan penarik terhadap makanan tersebut.

Rumusan:
Diet kita seharian adalah sumber penting antioxidan. Mereka secara semulajadi terdapat dalam makanan dari tumbuhan dan haiwan, terutama dalam sayur, buah-buahan dan minuman .

 

Jenis-jenis Antioksidan Diet

Terdapat pelbagai antioksidan yang berbeza dalam makanan.

Mereka boleh secara luas dikategorikan kepada dua kumpulan, antioksidan larut air dan larut lemak.

Antioksidan larut air melakukan tindakan mereka dalam cairan di dalam dan di luar sel, sedangkan antioksidan larut lemak bertindak terutamanya dalam membran sel.

Berikut adalah senarai beberapa antioksidan pemakanan penting:

Vitamin C: Salah satu antioksidan larut air yang paling penting dan nutrien diet yang penting.

Vitamin E: Antioksidan larut lemak utama yang memainkan peranan penting dalam melindungi membran sel terhadap kerosakan oksidatif.

Flavonoid: Sekumpulan antioksidan besar yang terdapat dalam makanan tumbuhan. Mereka mempunyai banyak kesan kesihatan yang bermanfaat.

Banyak bahan yang menjadi antioksidan juga boleh mempunyai fungsi penting lain.
Contoh yang ketara termasuklah curcuminoids dalam kunyit dan oleocanthal, polifenol dalam minyak zaitun extra virgin. Bahan-bahan ini berfungsi sebagai antioksidan, tetapi mereka juga mempunyai aktiviti anti-inflamasi yang kuat.

Rumusan:
Terdapat banyak jenis antioksidan dalam diet, termasuk vitamin C dan E, serta flavonoid. Bahan ini juga boleh berfungsi dengan pelbagai fungsi lain yang tidak berkaitan dengan aktiviti antioksidan

 

Perlukan Anda Mengambil Suplemen Antioksidan?

Pengambilan makanan antioksidan adalah penting untuk kesihatan yang optimum.

Walau bagaimanapun, lebih banyak tidak selalu lebih baik.

Pengambilan antioksidan dari bahan yang diproses (suplemen) yang berlebihan boleh menyebabkan kesan toksik dan mungkin menggalakkan daripada mencegah kerosakan oksidatif.

Oleh itu, anda harus mengelakkan suplemen antioksidan dalam dos tinggi. Namun banyak kajian menunjukkan bahawa makanan yang tinggi nilai nutrisi dan antioksidan lebih berkuasa mengurangkan kerosakan oksidatif daripada suplemen.

Sebagai contoh, kajian menggunakan jus oren; darah menunjukkan bahawa ia mempunyai kuasa antioksida yang jauh lebih besar daripada minuman dengan air gula yang mengandungi jumlah Vitamin C  yang sama.

Kebenarannya ialah … makanan sebenar mempunyai ratusan (jika tidak beribu-ribu) nutrien yang berbeza yang berfungsi secara sinergistik. Mengambil hanya satu atau dua nutrien terpencil malah dari sumber kimia yang dicipta tidak akan mempunyai kesan yang sama.

Strategi terbaik (dan paling sihat) untuk memastikan pengambilan antioksidan yang mencukupi, adalah diet pemakanan yang kaya dengan pelbagai sayur-sayuran dan buah-buahan, bersama-sama dengan tabiat diet yang lain yang sihat.

 

 

Mesej Utama

Pengambilan antioksidan yang mencukupi adalah bahagian penting dalam diet yang sihat … tetapi terlalu banyak antioksidan yang terpencil (melalui makanan tambahan atau lebih dikenali sebagai suplemen buatan dari bahan kimia malah disertai pelbagai bahan penstabil/pengawet, dicampurkan di dalam bekas dan disimpan lama di rak dan gudang)  dalam beberapa keadaan boleh menjadi berbahaya.

Kesimpulannya, cara terbaik untuk memastikan bahawa anda mendapat jumlah antioksidan yang betul, adalah dari makanan berasaskan makanan sebenar dan semulajadi yang merangkumi banyak buah-buahan dan sayur-sayuran yang sihat di mana ada yang menamakan makanan ini sebagai ‘SUPERFOOD’.

 

Suntingan: Hj Firdaus

Sumber asal: Atli Arnarson, PhD on June 15, 2017

Leave a Reply



Arkib

Kategori

Subscribe to Blog via Email

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts and promotions by email.

© - MRozie Holdings Sdn Bhd. Hakcipta Terpelihara.

%d bloggers like this: